متالیکا (به انگلیسی: Metallica) یک گروه هوی متال آمریکایی است که از سال ۱۹۸۱ در شهر لس آنجلس فعالیت خود را آغاز کرد.
در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۸۱ لارس اولریک نوازنده درام به جیمز هتفیلد نوازنده گیتار و خواننده پیشنهادی میکند که جیمز نمیتواند آن را رد کند: «من برای گروهم، بر روی آلبوم جدید اسلیگل جائی برای یک آهنگ دارم».
حقیقت این است که لارس تا آن زمان گروهی نداشت ولی آن روز، هنگامی که جیمز به او پیوست این گروه دیگر شکل گرفته بود.آن دو اولین آهنگ را با یک دستگاه ارزان قیمت ضبط کردند درحالیکه جیمز وظیفه خواندن و نواختن گیتار ریتم و بیس را به عهده گرفت، لارس نواختن درام را به عهده گرفت و به تنظیمات موسیقی کمک کرد و نقش گرداننده را داشت. سرانجام ران مک گاورنی برای نواختن گیتار بیس به گروه پیوست و دیو ماستین وظیفه نواختن گیتار را اتخاذ کرد. گروه اسم خودمانی متالیکا به معنی «یورش متال جوان» را انتخاب کرد و شروع به اجرای برنامه در شهر لس آنجلس کرد و در گشایش کنسرت گروههایی چون ساکسون قطعاتی اجرا میکرد. آنها سرانجام دمویی تمام عیار به نام «نبود زندگی تا چرم» را ضبط کردند. این دمو در داخل و خارج توسط لارس و دوستان خرید و فروشکننده نوارهای متالش پخش شد. «نبود زندگی تا چرم» توجه جمعیت زیرزمینی متال را برانگیخت و گروه علاقهمندانی خصوصا در سانفرانسیسکو و نیویورک پیدا کرد. سپس دو برنامه در سانفرانسیسکو اجرا کردند و گروه تماشاچیان آنجا را از تماشاچیان «آنجایند که دیده شوند» در لس آنجلس، دوستانهتر یافت. آنجا همچنین توجه گروه خوب و آیندهدار تروما خصوصا نوازنده گیتار بیس آنها یعنی کلیف برتون را جلب کردند. سرانجام متالیکا به شمال ایالت نقل مکان کرد و کلیف به گروه پیوست.
در نیویورک یک نسخه از «نبود زندگی تا چرم» به صفحهفروشی جان زازولا که به درستی بهشت متال نام داشت راه یافت. زازولا به سرعت متالیکا را استخدام کرد تا به شرق بیایند و چند برنامه اجرا و یک آلبوم ضبط کنند. گروه به نیویورک رفت، تنها برای اینکه به اطلاع گرداننده و تولیدکننده خود برسانند که: «نوازنده گیتار لید ما باید برود». رادی مارک ویتاکر گیتاریست گروهی را در سانفرانسیسکو پیشنهاد کرد و در اول آوریل ۱۹۸۳ کرک همت به متالیکا پیوست. آلبوم اول متالیکا «همهشان را بُکُش» در اواخر ۱۹۸۳ انتشار یافت.
بهدنبال انتشار «همهشان را بکش» گروه به اجرای کنسرت در شهرهای مختلف پرداخت. در سال ۱۹۸۴ آلبوم دوم با نام «بر آذرخش بران» ضبط و منتشر شد. این آلبوم درحالیکه لحن معترضانه «همهشان را بکش» را حفظ کرده بود، هم از لحاظ موسیقی و هم از لحاظ مفاهیم شعری از آلبوم اول پختهٔتر بود. قابل توجهترین آهنگ از میان ۸ ترانه «بر آذرخش بران»، ترانه چهارم بود، یعنی «رنگ باختن بهسوی سیاهی». این آهنگ که الهام گرفته از دزدی وسایل گروه در اوایل همان سال در بستون بود، به شکل نسبتاً ژرفی به موضوع شکست و ناکامی میپردازد. ترانههای دیگر از «سفینه عشق اچپی» و فیلم «ده فرمان» الهام گرفته شدهاند. گروه قرار داد دیگری با موسسه بزاگ مدیریت «کیو-پرایم» و درست بعد از آن با شرکت معروف ضبط الکترا بست.
تور دَمِیج، آیاِنسی. (۱۹۸۶)
در سال ۱۹۸۶ آلبوم سوم متالیکا «استاد خیمهشببازی»انتشار یافت و گروه بههمراه آزی آزبورن به اجرای تور پرداخت. متالیکا به بلندیهای تازه میرسید. آلبوم جدید به رتبه ۲۹ دستیافت و از حضور ۷۲ هفتهای در جدول پرفروشهای آمریکا لذت برد. هنگامی که بازوی جیمز در ورزش اسکیت بورد شکست، گروه با افت کوچکی مواجه شد. جان مارشال تا بهبودی جیمز به گروه پیوست. با تور آزی کل گروه به اروپا رفت و تدارک سفری مخاطرهانگیز به خاور دور را دید. همه امیدوار بودند جیمز بتواند وظیفه خود را در نواختن گیتار به عهده گیرد ولی در اولین برنامه اروپایی مارشال بهجای جیمز گیتار نواخت و جیمز در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۶ برای انجام وظایف خود دوباره به گروه پیوست. این آخرین باری بود که گروه با کلیف برنامه اجرا کرد. صبح روز بعد اتوبوس حامل اعضای گروه به طور غیرقابل کنترلی سُر خورد و واژگون شد. در این حادثه کلیف برتون کشته شد. کلیف علاوه بر نوازندگی بیس، برای گروه مثل معلم و مربی نیز بود. او فرزانگی موسیقیایی و نگرش «خودت باش» را در اختیار گروه میگذاشت..
تصویر یادبود برتون در سوئد
جیسون نیوستد از میان ۴۵ درخواستکننده برای عضویت در متالیکا انتخاب شد. علت این انتخاب تواناییهای او و داشتن عادتهای مشابه با گروه بود. تصمیم بر این گرفته شد که مجدداً به حال و هوای تور باز گردند تا هم نوازندهٔ بیس جدید را با امور آشنا کنند هم سرپوشی بر غم از دست دادن کلیف بگذارند. گروه به بهانه معرفی جیسون صفحهای از کلیه آهنگهای ضبطشده منتشر کرد. صفحه با نام «بازدیدی دوباره-دوباره از روزهای گاراژ» منتشر شد که به نظر دنبالهٔ «بازدیدی دوباره از روزهای گاراژ» است که در سال ۱۹۸۴ بهصورت «طرف دوم» منتشر شده بود.
وقتی جیسون جای ثابتی در گروه بهدستآورد، برای ضبط آلبوم چهارم خود «… و عدالت برای همه» آماده شد. «… و عدالت برای همه» که در اوت ۱۹۸۸ منتشر شد، در ردهبندی پرفروشهای آمریکا به رتبه ۶ دست یافت و نامزد جایزه «گرمی» برای بهترین گروه «متال/هارد راک» شد. گروه دوباره به اجرای تورهای گستردهای در کشورهای مختلف پرداخت. دو ترانهٔ آلبوم «عدالت» بهطور مستقل در آمریکا منتشر شد و گروه برای ترانهٔ «تک مانده» جراتِ ساختِ اولین ترانهٔ ویدیویی را به خود داد و سرانجام برای اجرای مستقل «تک مانده» به جایزه گرمی دست یافت.
در سال ۱۹۹۱ گروه آلبومی با نام خود، با عنوان «آلبوم سیاه» را منتشر کرد. این آلبوم که با تولیدکنندگی باب راک منتشر شد نسبت به آلبومهای قبلی کاری تازه بود. آهنگها کوتاهتر و نواها پُرتر، عمیقتر و با یکنواختی کمتر بودند.
«آلبوم سیاه» فورا در نقاط مختلف جهان رتبه اول را کسب کرد و هفتهها در صدر ماند. چندین ترانه از این آلبوم بهطور مستقل یا ترانه ویدیویی منتشر شد. این آلبوم موفقترین آلبوم متالیکا تا به امروز است. گروه جایزههای متعددی از جمله یک گِرَمی برای خود آلبوم و چندین جایزه «ام-تیوی» و «جایزه موسیقی آمریکا» را به خود اختصاص داد. گروه تورهای بسیاری گذاشت، به تنهایی در توری موسوم به «شامگاهی با متالیکا»، با گروه گانز ان روزز و یا در فستیوالهای متعدد به اجرای برنامه پرداخت. متالیکا آلبوم سیاه و همچنین ترانههای دیگر را به میان مردم برد.
ینج سال طول کشید که آلبوم بعدی متالیکا منتشر شد. آلبومی با نام «لود» که طولانیترین آلبوم متالیکا تا آن زمان بود. این آلبوم شامل ۱۴ آهنگ بود و تمامی ظرفیت موجود بر روی سیدی را پر کرد. این آلبوم و نیز آلبوم بعدی «ریلود» که در سال ۹۷ منتشر شد، تولیدکنندگان مشترک داشتند و هر دو آلبوم با هم نوشته و تقریباً همزمان ضبط شد و ادامهدهنده راهی بود که با «آلبوم سیاه» آغاز شد. از لحاظ موسیقی پر محتوا و کوبنده، ترانهها رها، قدرتمند و التقاطی بودند، منصفانه نیست اگر بگوییم متالیکا تغییر زیادی کرد؛ چراکه گروه همان گروهی است که «همهشان را بکش» و «…و عدالت برای همه» را ضبط کرده ولی دوقلوهای لود، متالیکایی را نشان میدهد که دوران «فقط نگرش، فقط سرعت» را پشت سر گذاشته و به نگرش «خودت باش» بازگشتهاست.
با به پایان رسیدن تورهای پی در پی «لود» و «ریلود» و احتمالاً پایان این مرحله از متالیکا کاملاً طبیعی است که گروه تا حدی دروننگر شود. درحالیکه آلبومهای لود از لحاظ شعر بخش قابل توجهی از آنچه را که در درون ماست، به شکلی عاطفی و ناخداگاه منتشر میکرد، اما زمان آن میرسید که به درون آنچه که این گروه را ساخته بود نگریسته شود.
هیچ بازتابی بهتر از تاثیراتش، متالیکا را، متالیکا نمیسازد. مانند ۱۹۸۱ که آغاز به کار کردند و ۱۹۸۴ با «بازدید دوباره از گاراژ» و «بازدیدی دوباره-دوباره از گاراژ » در ۱۹۸۷، گروه به گاراژ بازگشت؛ متالیکا همواره گروه گاراژی بوده و هست. خواه در زیرزمین کرک یا رستوران جیسون یا در دخمه لارس و خواه بر روی صحنه و مقابل ۵۰۰۰۰ تماشاچی، متالیکا همیشه همان ترانه یا ردیف را مینوازد که جایی در کنار جاده مینوازد، که جایی در کنار جاده، آنها را یاری کرده بود.
گروه تا به حال دو پروژه «گاراژی» به صورت «طرف دوم» منتشر کرده و در حقیقت پروژههای «روزهای گاراژ» چنان قابل جمعآوری و کمیاب شدهاند که نسخه نه چندان خوب آنها با قیمتهای سرسامآور به فروش میرسد. گروه ۱۱ ترانه جدید را انتخاب کرده و سومین پروژه «گاراژی» خود را باز هم با همراهی باب راک ضبط کرد. آلبوم به درستی «گاراژ الحاقی» نام گرفت چرا که تمام ترانههای گاراژی قبلی را همراه با ۱۱ ترانهٔ جدید در خود داشت.
متالیکا بههمراهی ارکستر «اِس اَند اِم» در سال ۱۹۹۹ آلبوم زنده سانفرانسیسکو را به رهبری مایکل کیمن منتشر کرد. آلبوم به سرعت در مکان دوم جدولها جای گرفت. ترانه «ناپدید میشوم» که برای موسیقی فیلم «ماموریت غیر ممکن ۲» نوشته شده بود یکی از ترانههای این آلبوم است.
در سال ۲۰۰۰ گروه سایت «نپستر» (یک سرویس فایل اشتراکی اینترنتی را که به اعضا اجازه میداد از کامپیترهای یکدیگر موسیقی دانلود کنند)، به علت نقض قانون حق تاًلیف به دادگاه کشاند. اما چندی بعد شکایت خود را پس گرفت – شاید بیشتر بهخاطر تاثیر بدی که بر جای گذاشته بود.
در ژانویه سال ۲۰۰۱ جیسون نیوستد اعلام کرد که از گروه کنارهگیری کردهاست و در آوریل همان سال، هتفیلد ESPN است. درست بعد از شرکت در جوایز آلریک و همت به استودیو رفتند تا کار بر آلبوم بعدی را آغاز کنند و هتفیلد مسئولیت گیتار بیس را به عهده گرفت. اما در اول آگوست تمامی برنامههای ضبط و دیگر برنامههای گروه قطع شد و جیمز هتفیلد برای ترک اعتیاد خود به الکل، به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کرد.
پس از بهبودی جیمز هتفیلد، «باب راک» جای خالی «نیوستد» را در جلسههای ضبط آلبوم پر میکند و درنتیجه گروه پس از ۳ سال آلبوم جدید خود را به بازار عرضه کرد. اسم آلبوم «خشم مقدس» میباشد که دارای نقدهای دوگانه بوده و آلبومی قابل بحث است. این آلبوم از ۱۱ ترانه تشکیل شدهاست و برای اولین بار در تاریخ هنری متالیکا دارای گیتار سولو نمیباشد.در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۰۳ رابرت تروهیو رسما به عنوان نوازنده گیتار بیس جدید متالیکا معرفی میشود و به همراه گروه در تور دیوانهوار عصبانی از دنیا آغاز به کار میکند.
هتفیلد و همت در حال اجرا، لندن (۲۰۰۸)
در سال ۲۰۰۸ و پس از ۵ سال متالیکا آلبوم آهنربای مرگ را با تهیهکنندهٔ جدیدشان ریک روبین منتشر کرد که اولین آلبوم آنها است که بههمراه «رابرت تریجیلو» ضبط میشود و پنجمین آلبوم که در صدر جدول پرفروشترینها قرار میگیرد، که این خود رکوردی به حساب می آید. متالیکا با این آلبوم بازگشت به ریشه خود یعنی ترش متال کردهاست و با آهنگهای طولانی و سولوهای خشن و ریتم تند به موسیقی سالهای دهه ۸۰ میلادی خود برگشتهاست. در سال ۲۰۰۹ متالیکا رسما وارد تالار افتخاری راک اند رول شد و پس از آن در تور کنسرت تبلیغاتی آلبوم جدیدشان به نام تور مغناطیسگر دنیا (World Magnetic Tour) شرکت کردند.
اعضا
فعلی
لارس اولریک: درام (۱۹۸۱ - تا کنون)
جیمز هتفیلد: آواز، گیتار ریتم (۱۹۸۱ - تا کنون)
کرک همت: گیتار لید (۱۹۸۳ - تا کنون)
رابرت تروجیلو: گیتار بیس (۲۰۰۳ - تا کنون)
قبلی
دیو ماستین: گیتار لید (۱۹۸۲ - ۱۹۸۳)
کلیف برتون: گیتار بیس (۱۹۸۲ - ۱۹۸۶)
جیسون نوستد: گیتار بیس (۱۹۸۶ - ۲۰۰۱)
لوید گرنت: گیتار لید (۱۹۸۱)
ران مکگاونی:گیتار بیس (۱۹۸۲)
درباره
جیمز هتفیلد
قد: ۱٫۸۵، وزن: ۸۱ کیلو، موهای بلوند و چشمان آبی.
وظیفه: خواندن و نواختن گیتار.
وضعیت تاهل: متاهل در ۱۷ آگوست ۹۷، دارای سه فرزند.
متولد: سوم آگوست ۱۹۶۳.
قبل از متالیکا: در گروههای Obsession ،Phantom Lord ،Leather Charm کار میکرد.
گروههای مورد علاقه: Black Sabbath ،Motorhead ،Ted Nugent.
اولین کنسرت: اروسمیث، ۱۹۷۸ در کالیفرنیا.
توصیف خود: قدرتمند، مورد اعتماد، سمج.
تجهیزات:
Guitars Black Explorer (Wolf) Black Explorer (Snake) Black Explorer (Deer Skull) Black Explorer (Dot) Black Explorer (Eagle) E.S.P. Black Explorer/Double-Neck (Ducks) Amps Mesa Boogie Strategy ۴۰۰ Power Amps Mesa Boogie Triaxis Preamp (Stock) Mesa Boogie Triaxis Preamp (Modified) Mesa Boogie Custom Graphic E.Q. Unit Mesa Boogie Amp Switcher Mesa Boogie ۴x۱۲ Speaker Cabinets Other Shit Bradshaw RSB-۱۲ Switching System and Pedal Board Bradshaw Patch Bay Custom Boss SE-۵۰ Stereo FX Processor Juice Goose Rack Power ۳۰۰ Aphex Parametric E.Q. Morley Rack Mount Unit Custom Sony ۸۲۰ Wireless Receivers and Transmitters Nady ۹۵۰ UHF Receivers and Transmitters Ernie Ball Strings Gibson Strings Dunlop Guitar Picks EMG Pickups Pro Co Sound Cables Ascot Road Cases Ultra Case Guitar Stand Peterson ۵۲۰ Strobe Tuner Earth III Guitar Straps Silver Bullet (Extra Cold)
لارس اولریچ
قد: ۱،۷۰، وزن: ۵۹ کیلو، موهای قهوهای روشن و چشمان آبی.
وظیفه: نواختن درام.
متولد: ۲۶ دسامبر ۱۹۶۳، دانمارک و همراه پدر و مادرش به نیوپرت بیچ، نزدیک لوس آنجلس آمد.
وضعیت تاهل: متاهل در ژوئن ۱۹۹۷.
قبل از متالیکا: هیچ و خود هسته اولیه متالیکا بود.
گروههای مورد علاقه: DiamondHead ،Motorhead ،Deep Purple.
اولین کنسرت: دیپ پرپل، ۱۹۷۳ در کپنهاگ.
توصیف خود: پیشگو، سمج، بیاختیار، احمق، جیغجیغو و پرحرف.
تجهیزات:
Zildjian Cymbals ۱۴" Z Dyno Beat HH ۱۷" A Medium Crash ۱۸" A Medium Crash ۱۴" Z Dyno Beat HH ۱۷" A Medium Crash ۲۰" A Custom Swish ۱۸" Oriental China Crash ۱۹" A Medium Crash ۱۸" Medium Crash ۲۰" Z Custom China Boy Arsstar II Drums ۱۶ x ۲۴ Bass ۱۶ x ۲۴ Bass ۱۱ x ۱۲ Tom Tom ۱۲ x ۱۳ Tom Tom ۶٫۵ x ۴ Bell-Brass Snare ۱۶ x ۱۸ Floor Tom ۱۶ x ۱۸ Floor Tom Hardware (Qty) Tama Titan Cymbal Boom Stands HC۱۰۴TB (۸) Tama HP۴۵ Pro Beat Pedals (۲) Tama Titan HS۹۰ Snare Stand (۱) Tama Titan HT۹۰ Throne (۱) Tama Lever-Glide HH۹۵NL Hi-Hat (۱) Tama X-Hat HH۹۵XH (۱) Remo Drumheads Tom Tom Batterheads D Pinstripes Tom Tom Bottomheads D Ebony Bass Batterheads D Pinstripes Snare Batterheads D Coded Reverse Dot Snare Bottomheads D Embassador Snarehead
کرک همت
قد: ۱،۷۰، وزن: ۶۱ کیلو موهای قهوهای و چشمان قهوهای.
وظیفه: گیتار لید، همخوان.
متولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۶۲، سانفرانسیسکو، کالیفرنیا.
وضعیت تاهل: متاهل در سوم ژوئن ۱۹۹۸ در هاوائی.
قبل از متالیکا: نواختن در گروه Exodus.
گروههای مورد علاقه: Ji Hendrix ،UFO ،Black Sabbath ،Deep Purple ،Led Zeppelin ،Kiss ،Joe Satriani.
اولین کنسرت: ایگلز.
توصیف خود: زشت، بدبو، خوشحال، ترقیخواه و کنجکاو.
تجهیزات:
Guitars E.S.P. M-۲ Skull #۱ E.S.P M-۲ Skull #۲ E.S.P M-۲ Ouija E.S.P M-۲ F--k You Fly-V Devil Les Paul, Jr. Spider Gibson Les Paul, black Fender Stratocaster-S.R.V., black Fender Stratocaster, natural finish Jackson Fly-V, black Ibanez Stratocaster, black Amps Mesa Boogie Strategy ۴۰۰ power amps Mesa Boogie MK IV Amp Mesa Boogie ۴ x ۱۲ speaker cabinets Mesa Boogie Triaxis preamp Nady ۱۲۰۰ Wireless receivers and transmitters ADA MP-۱ preamp ADA MQ-۱ E.Q. Marshall practice amps
Other Shit Alesis Data Disk Juice Goose power strip Eventide H۳۰۰۰ SE Boss SE-۵۰ Rocktron Juice Extractor Custom Audio Electronics preamp Multiple Foot Pedals Custom Rackmount EMB Audio Remote Wah units EMB/Ernie Ball Wah Pedals-custom Aphex Parametric E.Q. Rocktron Patchmate Bradshaw Switching System Bradshaw Patch Bay Custom Marshall ۴ x ۱۲ speaker cabinets Ascot Road cases Dunlop pedals Dunlop picks Pro-Co sound cables EMG Pickups Peterson ۵۲۰ strobe tuner Floyd Rose Tremelo Systems Dean Markley strings Whirlwind channel boxes Ultra guitar stands Rocktron RSB-۱۸F pedal boards Ibanez Tube Screamer R & R road cases DiMarzio guitar straps
آلبومها
رسمی
۱۹۸۳ - Kill 'Em All
۱۹۸۴ - Ride The Lighting
۱۹۸۶ - Master of Puppets (استاد خیمهشببازی)
۱۹۸۸ - And Justice For All...
۱۹۹۱ - (Metallica (Black Album
۱۹۹۶ - Load
۱۹۹۷ - ReLoad
۱۹۹۸ - Garage Inc
۱۹۹۹ - S&M
۲۰۰۳ - St. Anger
۲۰۰۸ - Death Magnetic (آهنربای مرگ)
غیررسمی
۱۹۸۷ - The $۵٫۹۸ E.P.: Garage Days Re-Revisited
۱۹۹۳ - Live Shit: Binge & Purge
۲۰۰۴ - Some Kind of Monster
New Demo - ۲۰۰۸
ویکی پدیا
روزی که هرگز نمیآید (A Day That Never Comes)، نخستین تکآهنگ از آلبوم مغناطیس مرگ گروه هوی متال آمریکایی متالیکا میباشد. این اولین تکآهنگ گروه همراه با بیسیت جدیدشان رابرت تروهیو است.
در مصاحبهای با سازندگان بازی رایانهای راک بند در اکتبر ۲۰۰۷ گفته شد که متالیکا حق انتشار اولین تکآهنگ از آلبوم مغناطیس مرگ را پیش از انتشار به MTV Games دادهاست. سرانجام در ۱ اوت ۲۰۰۸ مشخص شد که این تکآهنگ "روزی که هرگز نمیآید" نام دارد.
سبک
از "روزی که هرگز نمیآید" به عنوان غمناکترین آهنگ آهنربای مرگ یاد میشود و گفته میشود این آهنگ یادآور آهنگ حماسی تک (One) (که موفق به برنده شدن جایزه گرمی در سال ۱۹۹۰ شد) است. همچون بالادهای گذشته متالیکا از قبیل رو به تاریکی (Fade to Black)، به خانه خوش آمدی (Welcome Home)، تک (One)، نابخشوده (The Unforgiven)، تا فروخوابد(Until it Sleeps) و نابخشوده ۲ (The Unforgiven II) این آهنگ نیز، آهنگ چهارم آلبوم است.
نماهنگ
نماهنگی توسط فیلمساز دانمارکی توماس وینتربرگ در کویری خارج از لس آنجلس برای آهنگ ساخته شدهاست.
پدیدآورندگان
گروه
جیمز هتفیلد – آواز، ریتم گیتار
کرک همت – لید گیتار، همآوازی
رابرت تروهیو – بیس گیتار، همآوازی
لارس اولریک – درامز، پرکاشن
تهیهکنندگان
ریک روبین – تهیهکننده
تد جنسن – مسترینگ
گِرِگ فیدلمن - میکسینگ
تکآهنگ اثر متالیکا از آلبوم آهنربای مرگ
پخش ۲۱ اوت ۲۰۰۸
ضبط از ۱۲ مارس ۲۰۰۷ تا ۱۱ می ۲۰۰۸ در لس آنجلس
ناشر برادران وارنر
ترانهسرا جیمز هتفیلد، کرک همت، لارس اولریک، رابرت تروهیو
تهیهکننده متالیکا، ریک روبین
ویکی پدیا
آهنربای مرگ نهمین آلبوم رسمی گروهِ هوی متالِ آمریکایی متالیکا است. این آلبوم، اولین آلبوم با بِیسیتِ جدیدشان یعنی رابرت تروجیلو و نیز تهیه کننده ی جدیدشان ریک روبین میباشد. همچنین برای نخستین بار مسئولیت انتشار آن را شرکت «ضبط برادران وارنر» بر عهده دارد، گرچه آنها هنوز با گروه موسیقی وارنر باقی ماندهاند. نخستین تکآهنگ آلبوم «روزی که هرگز نمیآید» نام دارد، که در ماه اوت منتشر خواهد شد.
از ۲۳ اردیبهشت ۸۷ (۱۲ میِ ۲۰۰۸)، وبگاهی مخصوص آلبوم جدید بنام «ماموریت متالیکا» راهاندازی شده که ویژگی منحصر به فرد آن، بهروزرسانی روزانه شامل فیلمها و عکسهایی از پشتِ صحنه و دوربین مخفی از استودیو میباشد. در ۲۶ اردیبهشت (۱۵ می) لارس اولریک (درامر) اطلاع داد که متالیکا ۱۱ آهنگ برای آلبوم آهنربای مرگ ضبط کردهاست ولی به خاطر محدودیتها فقط ۱۰ آهنگ در آلبوم خواهد بود. فیلمی کوتاه که ۲۵ خرداد (۱۴ ژوئن) بر روی وبگاه «ماموریت متالیکا» منتشر شد، نام رسمی آلبوم را اعلام کرد.
آلبوم استودیویی اثر متالیکا
پخش ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۸
ضبط از ۱۲ مارس ۲۰۰۷ تا۱۱ می ۲۰۰۸ در لس آنجلس
سبک هوی متال، ترش متال
زمان ۷۴:۴۱
ناشر برادران وارنر
تهیهکننده متالیکا، ریک روبین
فرآیند نوشتن آهنگها
دوره خشم مقدس
در ۱۶ ژانویه ۲۰۰۴ جیمز هتفیلد مرد جلودار و ریتم گیتاریست متالیکا اعلام کرد گروه تقریبا ۱۸ آهنگ داشت که در آلبوم سال ۲۰۰۳ شان، خشم مقدس منتشر نشدند و ممکن است که در آینده روی آنها بیشتر کار بشود. هتفیلد همچنین گفت که آنها کارهایی تازه را در میان کار استودیویی نواختهاند ولی هنوز برنامهای برای آلبوم نهم ندارند. در ۱۲ مارس ۲۰۰۴ لارس اولریک، درامر گروه، از ضبط کارهای ۳۰ دقیقهای فشرده قبل از اجراهای زندهٔ گروه خبر داد که این ضبطها مراجعی برای آینده خواهند بود. وی افزود که منتخبی از این کارها در آلبوم آینده استفاده خواهد شد و در ژانویه به استودیو برخواهیم گشت.
تا اکتبر ۲۰۰۴ اعلام شد که که گروه حدود ۵۰ ساعت از این پیشتنظیمهای فشرده همراه با صدها ریف، پیشرفت کوردها و خطوط پایهٔ آهنگها ضبط کردهاست. در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۴ جیمز هتفیلد گفت که امیدواریم که در بهار ۲۰۰۵ به استودیو برگردیم.
گروه بهار و تابستان ۲۰۰۶ را علاوه بر تعدادی کنسرت تابستانی به نوشتن آلبوم (که قبلا هم دوسه ماهی به نوشتن پرداخته بودند) پرداخت. همچنین لارس اولریک اظهار داشت که گروه وضعیت بهتری در مقایسه با دوره ضبط آلبوم قبلی، خشم مقدس، دارد. در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۰۶ لارس اولریک خبر از ضبط ۶ تا ۷ آهنگ (بجز آواز) از منتخب کارهای فشردهشان در دوره تور خشم مقدس داد. او افزود که تا به اینجا، قطعههای جدید گروه یادآور کارهای قدیمیِ متالیکاست و قطعا مانند قسمت دوم خشم مقدس به نظر نمیرسد.
در ۲۰ می۲۰۰۶ کرک همت، لید گیتاریست، خاطرنشان کرد که گروه ۱۵ آهنگ نوشتهاست که در هر هفته حدود ۲ تا ۳ تای آنها نوشته شدهاست. جیمز هتفیلد نیز ریک روبین (تهیه کننده) را بخاطر سبک کاریش در دادن آزادی عمل به گروه و ایجاد حداقل فشار تحسین و ستایش نمود علیرغم اینکه گاهی اوقات کارها کمی نامتمرکز میشد. در بهروزرسانی ۲۷ می۲۰۰۶ وبگاه متالیکا فیلمی در مورد آلبوم جدید به روی سایت رفت که لارس اولریک پیشگام آن بود، دربارهٔ آلبوم گفت:« اگر شما در داخل استودیو باشید، همه فرض میکنند که شما درحال ضبط یا تهیهٔ یک آلبوم هستید.... آخرین باری که در حال تهیهٔ آلبوم بودیم، در واقع هیچ مرزی بین فرآیند نوشتن و ضبط نبود. در خشم مقدس هیچکس از قبل قطعهای ضبط شده یا ایدهای از قبل نداشت. ما آن را همان جا و در دم ساختیم.... پس اینبار ما همان کاری را میکنیم که برای آلبومهای دیگر کردیم : نخست ما مینوسیم سپس ضبط میکنیم. تنها تفاوت اینه... که ما همان جایی که ضبط خواهیم کرد، داریم آهنگها را مینوسیم. »
اجرای نخستین آهنگهای جدید
در طی تور «فرار از استودیو ۰۶»، گروه دو آهنگ جدید به نامهای موقتیِ «آهنگ جدید» و «دیگر آهنگ جدید» اجرا کرد که از طرف طرفداران گروه نامهای غیررسمی «مرگ پایان نیست» و «لاشخورسان» را به خود گرفتند. هر دو آهنگ، آهنگهایی تند و سریع و برخلاف آلبوم پیشین دارای سولوهای متعدد از کرک همت (گیتاریست) بودند.
«آهنگ جدید» در ۶ ژوئن ۲۰۰۶ در برلینِ آلمان اجرا شد که طبق اجرا حدود ۸ دقیقه طول کشید. چون هتفیلد به طور مکرر در طی آهنگ عبارت «مرگ پایان نیست» را تکرار میکرد شایعه شد که عنوان آهنگ هم همین است. این آهنگ برای چندین بار دیگر در فیلمهای «پرواز بالای دیوار» بر روی وبگاه «ماموریت متالیکا» آمد که گروه را در حال تدوین و ارتقای آهنگ نشان میداد، با این تفاوت که از تندای آهنگ کاسته شده و فاقد آواز بود.
«دیگر آهنگ جدید» در ۱۲ اوت ۲۰۰۶ در توکیوی ژاپن اجرا شد که خیلی کوتاهتر بود و زیر ۴ دقیقه طول کشید.
در ۱۷ ژانویه ۲۰۰۷ لارس اولریک در مصاحبه با ریوُلوِر اظهار داشت که ریک روبین برخلاف باب راک که خیلی در فرآیند نوشتن آهنگها تاثیرگذار بود، ما را به حال خودمان میگذارد و سعی دارد که کمتر در کار نوشتن دخالت کند. او بر این نکته خیلی تاکید میکند که پیش از آنکه نوشتن همهٔ آهنگها تمام نشدهاست، ضبط آنها را شروع نکنیم.
در ژانویه ۲۰۰۸ (دی ۸۶) خبری توسط وبگاه Stereowarning.com منتشر شد مبنی بر آنکه انتشار آلبوم تا سپتامبر ۲۰۰۸ (شهریور ۸۷) به تعویق افتادهاست ولی بلافاصله توسط مدیریت متالیکا تکذیب شد و گفته شد که برای آلبومی که تاریخ دقیقی از قبل برای انتشار نداشتهاست، تاخیر معنا ندارد.
در ۲۷ فروردین ۸۷ (۱۵ آوریل ۰۸) نسخههای LP دو آلبوم اول متالیکا یعنی همهشان را بکش و سوار بر آذرخش منتشر شدند. هردو LP به خاطر داشتن پیوندی به وبگاه «ماموریت متالیکا»، طرفداران را شگفت زده کردند. بر طبق وبگاه، خبرهای جدید درباره آلبوم جدید ۲۳ اردیبهشت (۱۲ می) قرار بود که منتشر شوند. شرکت «برادران وانر» نیز قول داده بود که هنگامیکه متالیکا در حال برگزاری کنسرتهای تور تابستانی است قطعاتی جدید از آلبوم را بر روی وبگاه قرار دهد.
فرآیند ضبط آهنگها
در ۵ مارس ۲۰۰۷ لارس اولریک اعلام کرد که گروه از ۲۵ آهنگ نوشته شده، ۱۴ آهنگ مستعد را برای ضبط در طی هفتهٔ آینده انتخاب خواهد کرد. او همچنین دربارهٔ سبک کاریِ ریک روبین گفت :« بزرگترین چیزی که ریک از ما میخواهد اینست که تمام این آهنگ در ذهن و بدنمان جاسازی بشود و نقش ببندد و اساسا دوشنبهٔ آینده فقط برویم (و) آنها را (برای ضبط کردن) بنوازیم... بنابراین شما آن عامل خلاق را از فرآیند ساخت آلبوم خارج میکنید و میروید که فقط آن دسته آهنگها را ضبط کنید و دیگر انرژی برای تغییر، تحلیل یا ساخت آهنگی دیگر نمیکنید. سبک او ضبط یکجا و یکمرتبهٔ کار است، درست مانند اینکه بروی داخل استودیو و بنوازی و بیای بیرون در حالیکه تمام افکارتو آنجا جا بذاری! »
در ۱۴ مارس ۲۰۰۷، وبگاه رسمی متالیکا اذعان داشت که متالیکا برای ضبط آلبوم نهم خود به لس آنجلس برگشته، جایی که آخرین بار برای ضبط آلبوم سیاه در آنجا بود.
در ۴ ژوئن ۲۰۰۷ رابرت تروجیلو (بیسیت) در مصاحبهای گفت که از دو آهنگ جدید اجرا شده بطور زنده در برلین و توکیو، فقط یکی در آلبوم حضور پیدا خواهد کرد. برای سورپرایز کردن طرفداران، متالیکا بار دیگر «دیگر آهنگ جدید» را در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ در بیلبائویِ اسپانیا اجرا کرد.
در ۱ ژوئیهٔ ۲۰۰۷ لارس اولریک اعلام کرد ضبط اولیهٔ تمام آهنگها به پایان رسیدهاست و فقط آواز و چند صداگذاری باقی ماندهاست، که قرار است در ماه اوت ضبط شوند.
آنها امیدوارند که آلبوم را در اکتبر یا نوامبر تمام کنند تا آلبوم میکس شود. و او پیشبینی کرد که احتمالا آلبوم در بهمن ۸۶ (فوریه ۰۸) منتشر شود. همچنین خاطرنشان کرد که آهنگهایی که آنها ساختهاند بسیار طولانیاند. تا دسامبر ۲۰۰۷، مجلهٔ رولینگ استونز گزارش کردهاست که هنوز کار ضبط آواز شروع نشدهاست.
در ۲۱ ژانویه ۲۰۰۸ وبگاه Metclub.com از آغاز ضبط آوازِ هتفیلد خبر داد. در ۲۹ فوریه بنابر Sterlingsound.com کشف شد که تد جِنسِن از طرف شرکت صدای اِستِرلینگ مسئولیت آماده سازی (مسترینگ) آلبوم را بر عهده دارد.
در مصاحبه جیمز هتفیلد با تلویزیونی ترکی پیرامون کنسرتشان در استانبول از وجود یک آهنگ بی کلام خبر داد. البته هنوز مشخص نشده است که این آهنگ کدام یک از آهنگ هاست.
انتشار
در کنار دسترسی آزاد و رایگان به وبگاه «ماموریت متالیکا» که به عنوان تجربهی۱ نامگذاری شدهاست (که شامل مراحل گام به گام نوشتن و ضبط آهنربای مرگ، ریفها و منتخب آنها، عکسهای اختصاصی و آهنگهای زنده میباشد) سه بستهٔ تجاری مختلف از آلبوم در کنار بسته ویژهٔ «مجموعهٔ ویرایش مخصوص» از طریق سایت «ماموریت متالیکا» عرضه خواهد شد:
تجربهی۲
دریافت الکترونیکی آهنربای مرگ با ۳۲۰ kbit/s، زنگصداها، دو اجرای زنده، ۲ ساعت اضافی فیلم اختصاصی مراحل گام به گام ساخت، ۲۵۰ عکس – به علاوه تمام موارد بالا (تجربه ۱)
تجربهی۳
سیدی فیزیکی آهنربای مرگ - به علاوه تمام موارد بالا (تجربه ۱ و ۲)
تجربهی۴
بستهٔ آهنربای مرگ بر ۵ vinyl LP آلبوم، در بستهٔ ۱۸۰ گرمی با ۵ پوشش مجزا، حجاری عبارت «ماموریت متالیکا» - به علاوه تمام موارد بالا (تجربه ۱ و ۲ و ۳)
بستهٔ مغناطیسی – آهنربای مرگ (مرگ درون یک تابوت)
بستهٔ مجموعهٔ ویرایش شدهِ سفیدِ تابوتیشکل، در سه اندازه متفاوت که شامل : سیدی آهنربای مرگ در بستهٔ ویژه، سیدیِ اضافی شامل پیشآهنگهای (دِمو) آلبوم، دیویدی از صحنههایی از مراحل ساخت که در تجربههای قبلی موجود نیست، تیشرت منحصر بفرد با نشان آهنربای مرگ، پرچم، پیکِ گیتار، پوستر تابوتیشکل از اعضای متالیکا و کارت اعتباریِ همراه با رمزی برای دریافت رایگان کنسرتهای سپتامبر ۲۰۰۸. این بسته در کشورهای انگلستان، استرالیا، لهستان، فنلاند، اسپانیا و سوئیس برای پیشسفارش موجود میباشد. در استرالیا قیمت آن ۲۰۹ دلار استرالیاست.
در ۲۷ تیر ۸۷ (۱۷ ژوئیه ۰۸) جلد روی آلبوم بر روی وبگاه «ماموریت متالیکا» قرار گرفت. شکل آن تابوتی خالی با طراحی سیاهسفید دورِ آن (همراه با میدان مغناطیسی در اطراف آن) و نماد متالیکا در زیر آن است.
پیشانتشار دیجیتالی از طریق بازیها
در اکتبر ۲۰۰۷ در مصاحبهای با سازندگان بازی Rock Band گفته شد که متالیکا حق انتشار نخستین تکآهنگ (Single) ازآهنربای مرگ را به MTV Games دادهاست تا قبل انتشار رسمی آلبوم، آن را در بازی خود منتشر کنند.
در ژوئن ۲۰۰۸ اعلام شد که کل آلبوم آهنربای مرگ در زمان انتشار برای Guitar Hero III: Legends of Rock و در ماه اکتبر برای بازی جدید Guitar Hero یعنی Guitar Hero World Tour قابل بازی خواهد بود.
عنوان آلبوم
در ۲۶ تیر ۸۷ (۱۶ ژوئیه ۰۸) جیمز هتفیلد دربارهٔ نام آلبوم گفت :« آهنربای مرگ، حداقل خود عنوان، برای من به عنوان نوعی تقدیر و ستایش از کسانی است که در حرفهٔ ما سقوط کردهاند. مانند لِین اِستَلی و بسیاری از دیگرانی که مردند، اساسا هرجور فداییِ راکانرول. و این چیزیِ که از آنجا آمده، فکر کردن در مورد مرگ.... خیلی از آدمها به سمت آن کشیده میشوند درست مانند میدان مغناطیس (و) افراد دیگر از آن میترسند و از آن فرار میکنند.... و در مورد این فکر که روزی خواهیم مرد بارها صحبت میشود ولی اکثر اوقات از آن یادی نمیکنیم – هیچ کسی نمیخواهد با آن روبرو شود، اون یک فیل بزرگ در داخل خانه است! ولی همهٔ ما باید نقطهای از زندگیمان با آن معامله کنیم.
فهرست آهنگها
در زیر فهرست آهنگهایی که در وبگاه رسمی متالیکا اعلام شده، آمدهاست :
۱- این همان زندگی تو بود
۲- آخرِ خط
۳- شکسته , مغلوب و زخم خورده
۴- روزی که هرگز فرا نمیرسد
۵- تمام طول کابوس
۶- سیانور
۷- نابخشوده ۳
۸- بوسهٔ یهودا
۹- خودکشی و رستگاری
۱۰- آخرالزمان من
۱- That Was Just Your Life
۲- The End of the Line
۳- Broken, Beat & Scarred
۴- The Day That Never Comes
۵- All Nightmare Long
۶- Cyanide
۷- The Unforgiven III
۸- The Judas Kiss
۹- Suicide & Redemption
۱۰- My Apocalypse
تاثیر آلبوم بر رسانهها
در مصاحبهی ۲۰۰۷ با مجلهٔ رولینگ استونز، مَت سُروم، درامر گروه وِلوِت ریوُلوِر، تاثیرات آهنگهای ناتمام را اینطور توصیف کرد :« لارس، دوست خوب من است. او برای من پیشآهنگهای کارشان را پخش کرد و من برگشتم و نگاهی به او کردم و گفتم : اون کثافتو آماده کن و بده بیرون (منتشر کن). خیلی خندهداره! پیشآهنگها واقعا مریضگونهاند. آهنگهای ۸ دقیقهای، تغییر مکرر تندای آهنگها، تندیِ دیوانهوار. به او گفتم : رفیق، به مرور که شما دارید پیر میشوید اگر نمیخواهید تندی آهنگها را کم کنید، چرا زیادترش میکنید؟! چه جوری میخواهید این آهنگها را زنده اجرا کنید؟ و من و لارس تمام شب بیرون در مهمونی بودیم و میدونستم که او فردا باید به استودیو برود و این کار احمقانه، یعنی نواختن آهنگهای ۸-۹ دقیقهای را انجام دهد. و من واقعا به او میخندیدم. – چون اون فقط پیشآهنگ را برای من پخش کرده بود که البته نشانههایی از درام تندتر هم داشت. من به او تلفن زدم و گفتم : هی، رفیق، حالت چطوره؟ و اون گفت : رفیق، دارم میمیرم! آنها هر چیزی را روی نوار ضبط میکنند، بدون ویرایش کامپیوتری، زنده، بدون کلیک. من واقعا دربارهٔ آلبوم شگفتزدهام. »
۶ آهنگ از آهنربای مرگ برای جمعی از خبرنگاران موسیقی در انگلستان در ۱۵ خرداد ۸۷ (۴ ژوئن ۰۸) در مهمانیای به همین مناسبت پخش شد که حاکی از وجود دو آهنگ حماسی ۸ دقیقهای بر روی آلبوم بود.
تکآهنگ اصلی آلبوم، که هنوز نامی برای آن مشخص نشده، گفته میشود که یادآور تکآهنگ حماسی سال ۱۹۹۰ آنها که موفق به برنده شدن اولین جایزهٔ متالِ گِرَمی شد یعنی تک است. گفته میشود که گروه ساخت آهنگ بدون سولو را ترک کرده و برخلاف خشم مقدس این آلبوم دارای سولوهای متعدد است. همچنین گروه به پیچیدگی و ضبط چند لایهای قدیمی خود در آلبوم ...و عدالت برای همه بازگشتهاست. گفته میشود آلبوم در حدود ۷۵ دقیقهاست.
ترش هیت همراه با کوآیتِس اولین وبگاههایی بودند که تحلیل خود را از آهنربای مرگ منتشر کردند : این آلبوم در واقع یک ارتقا عظیم از آلبوم سال ۲۰۰۳ یعنی خشم مقدس است. متال هَمِر هم اذعان داشت که آهنربای مرگ دارای ریفهای تند و تیز، صدا غیر معمول گوشخراش است و سبک جدید متالیکا را با گروههایی همچون اسلایر، لد زپلین و حتی ریج اگینس ماشین مقایسه کردهاست. راک سَئند هم اولین تکآهنگ با چیزهایی همچون تینلیزی مقایسه کردهاست.
پدیدآورندگان
گروه
جیمز هتفیلد – آواز، ریتم گیتار
کرک همت – لید گیتار، همآوازی
رابرت تروجیلو – بیس گیتار، همآوازی
لارس اولریک – درامز، پرکاشن
تهیهکنندگان
ریک روبین – تهیهکننده
تد جنسن – مسترینگ
گِرِگ فیدلمن - میکسینگ
منابع
http://www.Metallica.com
http://www.MissionMetallica.com
http://www.MetClub.com
ویکیپدیای انگلیسی
ویکی پدیای فارسی
متن ترانهها در فضایی تاریک سیر میکند و سرتاسر به مفاهیم سیاسی و بیعدالتیهای قانونی و موضوعهایی همچون منشور جنگ، سانسور و بهکارگیری سیاستهای فاجعهآمیز برای جهانیان (به منظور منفعتجویی از جانب قدرتهای سیاسی) میپردازد. و عدالت برای همه از نظر موسیقی، پیچیدهترین ساختار را درمیان تمام آلبومهای متالیکا دارد. تنظیم قطعهها بهویژه برای یک آلبوم ترش متال پیچیده بهنظر میرسند، تا حدی که از این لحاظ بیشباهت به پراگرسیو متال نیستند. صدای بسیار پایین گیتار باس-که تقریبا شنیده نمیشود- و وجود نقصهایی در مرحلهٔ تولید و ضبط، از نکات قابل ذکر این آلبوم هستند و به همین دلیل آلمیوزیک از آن با عنوان «شاهکار کمی ناقص سالهای ترقی متالیکا» یاد کردهاست. در روی جلد آلبوم تصویر ترکخوردهٔ بانوی عدالت بهچشم میخورد در حالی که به بند کشیده شده و سینههایاش عریان هستند و هردو کفهٔ ترازویش با دلار پر شدهاند. جملهٔ And Justice for All... با فونتی شبیه به آثار گرافیتی در گوشهٔ پایین و سمت راست جلد درج شدهاست. طراحی جلد را استفان گُرمِن بر مبنای ایدهٔ پیشنهادی جیمز هتفیلد و لارس اولریک انجام دادهاست.
آلبوم استودیویی اثر متالیکا
پخش ۲۵ آگوست ۱۹۸۸
ضبط ۲۸ ژانویه تا ۱ مه ۱۹۸۸ در «وان آن وان استودیوز» لسآنجلس، کالیفرنیا
سبک ترش متال
زمان ۶۵:۲۹
ناشر الکترا، ورتیگو
تهیهکننده متالیکا و فلمینگ راسموسن
ویکی پدیا
عروسکگردان (به انگلیسی: Master of Puppets) سومین و یکی از معروفترین آلبومهای گروه متالیکاست. این آلبوم در ۲۱ فوریه ۱۹۸۶ توسط شرکت الکترا رکوردز منتشر شد. این آلبوم ۸ ترانه دارد که تأثیر بسیار زیادی بر موسیقی هوی متال گذاشت. آلبوم در زمان انتشارش در آمریکا تا ردهٔ ۲۹اُم بیلبورد ۲۰۰ صعود کرد و با فروش بیش از ۶ میلیون نسخه (فقط در آمریکا) از آرآیاِیاِی گواهی ۶ بار پلاتین دریافت کرد. عروسکگردان آخرین آلبوم متالیکا بود که کلیف برتن در آن حضور داشت. مدت کوتاهی پس از انتشار عروسکگردان و زمانی که متالیکا مشغول برگزاری تور این آلبوم در سوئد بودند، برتون در سانحهٔ واژگونی اتوبوس حامل اعضای گروه کشته شد.
آلبوم استودیویی اثر گروه متالیکا
پخش ۳ مارس ۱۹۸۶
ضبط ۱ سپتامبر تا ۲۷ دسامبر ۱۹۸۵ در استودیوی سوویت سایلنس در دانمارک
سبک ترَش متال
زمان ۵۴:۴۵
ناشر الکترا، میوزیک فور نیشنز، ورتیگو
تهیهکننده متالیکا
فهرست ترانهها
۱ Battery «توپخانه» جیمز هتفیلد، لارس اولریک ۵:۱۱
۲ Master of Puppets «عروسکگردان» هتفیلد، اولریک، کلیف برتن، کرک همت ۸:۳۴
۳ The Thing That Should Not Be «آنچه نباید باشد» هتفیلد، اولریک، همت ۶:۳۵
۴ (Sanitarium)Welcome Home «به خانه خوش آمدی (آسایشگاه روانی)» هتفیلد، اولریک، همت ۶:۲۶
۵ Disposable Heroes «قهرمانان یکبار مصرف» هتفیلد، اولریک، همت ۸:۱۶
۶ Leper Messiah «مسیح جذامی (مطرود)» هتفیلد، اولریک ۵:۳۸
۷ Orion «اوراین» هتفیلد، اولریک، برتن ۸:۲۵
۸ Damage, Inc. «شرکت خسارت» هتفیلد، اولریک، همت، برتن ۵:۳۰
ویکی پدیا
سوار بر آذرخش (به انگلیسی: Ride the lighning) دومین آلبوم استودیویی گروه موسیقی متالیکا است که در ۲۷ ژوئیه سال ۱۹۸۴ عرضه شد. ضبط این آلبوم در مدت ۱۰ ماه در استودیوی سوویت سایلنس در کپنهاگ دانمارک انجام شد.
آلبوم استودیویی اثر گروه متالیکا
پخش ۲۷ ژوئیه ۱۹۸۴
ضبط سپتامبر ۱۹۸۳ تا ژوئن ۱۹۸۴ در استودیوی سوویت سایلنس در دانمارک
سبک ترَش متال
زمان ۴۷:۲۷
ناشر مگافورس ریکوردز و بعدها الکترا ریکوردز
تهیهکننده متالیکا
فهرست آهنگها
۱ «نبرد آتش با آتش» جیمز هتفیلد، لارس اولریک، کلیف برتون ۴:۴۵
۲ «سوار بر آذرخش» هتفیلد، اولریک، برتون، دیو ماستین ۶:۳۶
۳ «زنگها برای که به صدا درمیآیند» هتفیلد، اولریک، برتون ۵:۱۰
۴ «رنگ باختن به سوی سیاهی» هتفیلد، اولریک، برتون، کرک هَمِت ۶:۵۷
۵ «گرفتار زیر یخ» هتفیلد، اولریک، همت ۴:۰۴
۶ «گریز» هتفیلد، اولریک، همت ۴:۲۴
۷ «مرگ خزنده» هتفیلد، اولریک، برتون، همت ۶:۳۶
۸ «ندای کتولو» هتفیلد، اولریک، برتون، ماستین ۸:۵۳
ویکی پدیا
ابتدا قرار بود نام آلبوم Metal Up Your Ass باشد اما بهدلیل عدم موافقت توزیعکنندگان با انتشار آلبومی با این نام، به Kill 'Em All تغییر داده شد. پیش از ورود گروه به استودیو برای ضبط این آلبوم، با جایگزینی کرک همت بهجای دیو ماستین تغییرات در ترکیب متالیکا پایان یافته بود. با اینکه ماستین در آهنگسازی ۴ ترانه از مجموع ۱۰ ترانهٔ موجود در آلبوم مشارکت داشت، آلبوم فرمی یکپارچه و صدایی یکدست داشت.
آلبوم استودیویی اثر متالیکا
پخش ۲۵ ژوئیهٔ ۱۹۸۳
ضبط تا ۲۷ مه ۱۹۸۳ در میوزیک امریکا استودیوز، روچستر، نیویورک
سبک ترش متال
زمان ۵۱:۱۳
ناشر مگافرس، الکترا
فهرست ترانهها
1 Hit the Lights جیمز هتفیلد، لارس اولریک ۴:۱۷
۲ The Four Horsemen هتفیلد، اولریک، دیو ماستین ۷:۱۳
۳ Motorbreath هتفیلد ۳:۰۸
۴ Jump in the Fire «پریدن در آتش» هتفیلد، اولریک، ماستین ۴:۴۲
۵ Pulling Teeth (Anesthesia) کلیف برتون ۴:۱۵
۶ Whiplash «شلاق زدن» هتفیلد، اولریک ۴:۱۰
۷ Phantom Lord هتفیلد، اولریک، ماستین ۵:۲
۸ No Remorse هتفیلد، اولریک ۶:۲۶
۹ Seek & Destroy «دنبال کردن و از بین بردن» هتفیلد، اولریک ۶:۵۵
۱۰ Metal Militia هتفیلد، اولریک، ماستین ۵:۱۰
مدت
۱۱ ?Am I Evil «آیا من شرور هستم؟» شان هریس، بریان تتر (دایمند هد) ۷:۵۰
۱۲ Blitzkrieg «بلیتزکریگ» ایان جونز، جیم سیروتو، بریان راس (بلیتزکریگ) ۳:۵۵
شماره نام آهنگ معنی نام آهنگساز مدت
۱۱ The Four Horsemen «چهار سوارکار» (اجرای زنده) هتفیلد، اولریک، ماستین ۵:۳۱
۱۲ Whiplash «شلاق زدن» (اجرای زنده) هتفیلد، اولریک ۴:۱۹
ویکی پدیا
جیسون نیوستد (به انگلیسی: Jason Newsted) (زادهٔ ۴ مارس ۱۹۶۳) نوازندهٔ گیتار بیس اهل آمریکا است که بیشتر بهعنوان باسیست پیشین متالیکا شناخته شدهاست. او در پی مرگ کلیف برتون در سال ۱۹۸۶ به متالیکا پیوست و ۱۴ سال در آن گروه باقی ماند که باعث شده به عنوان پرسابقهترین باسیست متالیکا شناخته شود. او در زمان جداییاش از متالیکا دلیل این کار را مسائل خصوصی اعلام کرد و گفت در دوران عضویتش در متالیکا بهخاطر موسیقیای که به آن عشق میورزید سلامت جسمانیاش آسیب دیده و وقت آن رسیده که از گروه دور باشد. نیوستد پس از جدایی از متالیکا به پروژهٔ موسیقی شخصیاش بهنام اِکوبرین پرداخت، با آزی آزبورن همکاری کرد و به گروه هوی متال کانادایی ویواد پیوست. او در سال ۲۰۰۹ بههمراه دیگر اعضای متالیکا به تالار مشاهیر راک اند رول راه یافتند.
نام اصلی جیسون کرتیس نیوستد
نام مستعار جیسونیک
تولد ۴ مارس ۱۹۶۳ (۴۷ ساله)
بتل کریک، میشیگان
سبکها هوی متال، ترش متال، هارد راک، پراگرسیو متال، آلترنتیو متال
فعالیت(ها) موسیقیدان، ترانهسرا
ساز(ها) گیتار باس، کنتر باس، گیتار، ویلون، درامز
مدت فعالیت ۱۹۸۲ تاکنون
نقشهای
مرتبط متالیکا، اکوبرین، پاپا ویلی، راک استار سوپرنوا، اسپستیک چیلدرن آزی آزبورن
ویکی پدیا
کلیف برتون (به انگلیسی: Cliff Burton) (۱۰ فوریه ۱۹۶۲ - ۲۷ سپتامبر ۱۹۸۶) نوازنده چیرهدست گیتار بیس و دومین بیسیست گروه متالیکا بود. او در سال ۱۹۸۶، زمانیکه به همراه گروه مشغول اجرای تور استاد خیمه شب بازی در سوئد بودند، در سانحهٔ واژگون شدن اتوبوس حامل اعضای متالیکا کشته شد. برتون در سال ۲۰۰۹ بههمراه دیگر اعضای متالیکا به عنوان پذیرفتهشدگان جدید تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شدند.
درباره
کلیف برتون قبل از آنکه در سال ۱۹۸۲ به متالیکا بپیوندد سابقهٔ نوازندگی در گروه ایزی-استریت (به انگلیسی: EZ-Street) را داشت. او به همراه جیم مارتین (لید گیتار) و مایک باردین (درامز) دوستان دبیرستانی بودند که در سال ۱۹۷۹ ایزی-استریت را بنیان گذاشتند. گروه در سال ۱۹۸۲ از هم پاشید و برتون به گروه پاور متال تراوما پیوست. در پاییز ۱۹۸۲ هتفیلد و اولریک که برای دیدن اجرای گروه تراوما به نایت کلاب ویسکی ا گو گو لسآنجلس رفتهبودند با دیدن نوازندگی کلیف برتن در آن گروه به او پیشنهاد دادند تا بهعنوان باسیست جدید متالیکا جایگزین ران مکگاونی-که از عملکردش ناراضی بودند-شود. برتون در آن زمان پیشنهاد آنها را نپذیرفت اما در پایان همان سال به آنها اعلام کرد درصورتی که گروه در سانفرانسیسکو فعالیتاش را ادامه دهد به آنها خواهد پیوست. آنها که در واقع چیزی برای از دست دادن نداشتند با پیشنهاد برتن موافقت کردند و به سانفرانسیسکو نقل مکان کردند.
مرگ
بعد از اجراهای مختلف گروه به نیویورک رفت تا آلبوم همهشان را بکش را با مشارکت مگافرس رکوردز ضبط کنند. پس از آن گروه برای اجرای تورهای مختلف به خانه برگشتند و برای تهیه آلبوم سوار بر آذرخش (۱۹۸۴) به تهیهکنندگی الکترا رکوردز آماده شدند. پس از انتشار آلبوم دوم آزی آزبورن به آنها پیشنهاد داد تا در تور سراسری Ultimate Sin با او همراه باشند. این نقطه عطف بزرگی برای گروه بود چون آنها با شرکت در این تور با طیف وسیعتری از بینندگان مواجه شدند.
سنگ یادبود برتون که در نزدیکی محل حادثه نصب شدهاست. (در کنار سیدی عروسکگردان)
پس از انتشار آلبوم عروسکگردان در سال ۱۹۸۶ گروه برای برگزاری تور آن آلبوم راهی اروپا شدند. آخرین اجرای کلیف با گروه در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۸۶ در استکهلم سوئد بود. متالیکا از اجرای کنسرت در سوئد بسیار راضی بودند و معتقد بودند که انرژی خوبی از طرفدارانشان دریافت میکنند. بعد از پایان کنسرت در همان شب گروه با اتوبوس اختصاصی خود برای اجرای کنسرت در شب بعد عازم کپنهاگ دانمارک شدند. ساعت ۳ نیمه شب بود که ناگهان اتوبوس روی یخهای جادهای کوهستانی بین استکهلم و کپنهاگ شروع به لغزیدن کرد. اتوبوس حدود ۲۰ ثانیه بر روی یخها لغزید و در یک پیچ شدید کلیف از اتوبوس به بیرون پرتاب شد، اتوبوس بر روی او برگشت و او را از بین برد.
باقیمانده گروه به هتلی در کپنهاگ در جایی که انترکس اقامت داشت و قرار بود با هم تور داشته باشند منتقل شدند. لارس اولریک از ناحیه پا مجروح شده بود و جیمز هتفیلد و کرک همت نیز جراحات ناچیزی برداشته بودند. در همان شب بعد از آنکه لارس و کرک به خواب رفتند جیمز به کسانی که در آنجا حضور داشتند گفت که دیگر ادامه نخواهد داد چون بهترین دوستش را از دست دادهاست.
به عنوان احترام به کلیف برتون، گروه کلکسیونی از تکنوازیهای او و فیلمهای باقیمانده از زندگی ۳ ساله او با گروه را به صورت یک نوار ویدئویی منتشر کردند. آهنگ «To Live Is To Die» آهنگ دیگر گروه بود که کلیف آن را نوشته بود که بعدها در آلبوم و عدالت برای همه گنجانده شد.
با وجود اینکه آلبومهایی که متالیکا پس از مرگ کلیف برتون منتشر کردند با موفقیت تجاری بیشتری همراه شدند، ۳ آلبومی که برتون در آنها مشارکت داشت جزو بهترینهای متالیکا باقی ماندند.
آلبومهای متالیکا
۱. Kill 'Em All همهشان را بکش ۱۹۸۳
۲. Ride the Lightning سوار بر آذرخش ۱۹۸۴
۳. Master of Puppets عروسکگردان ۱۹۸۶
نام اصلی کلیفرد لی برتون
تولد ۱۰ فوریه ۱۹۶۲
کاسترو ولی، کالیفرنیا
ایالات متحده
اصل/ملیت آمریکایی
مرگ ۲۷ سپتامبر ۱۹۸۶-۲۵ سال
سوئد
سبکها ترش متال، اسپید متال، هوی متال
فعالیت(ها) نوازنده، آهنگساز
ساز(ها) گیتار بیس
مدت فعالیت ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۶
سازهای برجسته :
Rickenbacker 4001
Aria Pro II SB-1000
ویکی پدیا
دیو ماستین (به انگلیسی: Dave Mustaine) گیتاریست، خواننده و آهنگساز گروه مگادث است. او به عنوان یکی از بنیانگذاران و اولین لیدگیتاریست متالیکا نیز شناخته میشود.
درباره
دیو ماستین در ۶ فوریه ۱۹۶۲ در منطقهای در جنوب کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش معتاد به الکل و شخصی تندخو بود و مادرش اغلب اوقات دیو را به بستگانشان میسپرد تا از او مراقبت کنند. ماستین از طریق خواهر بزرگترش با موسیقی آشنا شد. این آشنایی، اوائل در حد علاقه به خوانندگانی چون کت استیونس خلاصه میشد اما مدتی بعد و زمانی که به سن نوجوانی رسید به یک طرفدار سرسخت موسیقی متال تبدیل شد. ماستین هیچگاه بابت اشتیاقش به این موسیقی تشویق نشد و غالبا به خاطر علاقهاش به هوی متال تحقیر میشد.
مدتی بعد به الکل و در پی آن به مصرف مواد مخدر روی آورد و در یک دورهٔ کوتاه به فروش مواد مخدر مشغول شد. این کسب و کار جدید به آشنایی بیشتر او با بزرگان موسیقی متال انجامید. این اتفاق زمانی افتاد که یکی از مشتریانش به وی پیشنهاد کرد به جای پرداخت وجه، تعدادی از آلبومهای موج نو هوی متال انگلیسی، از قبیل آیرن میدن، ونوم، ساکسون و موتوهد را به دیو ماستین بدهد.
در سالهای پایانی دههٔ هفتاد، بدون آموزگار شروع به نواختن گیتار کرد و مدت کوتاهی به عنوان گیتاریست گروه پَنیک با آنها همکاری کرد. در سال ۱۹۸۱ از پَنیک جدا شد و در اوایل سال ۱۹۸۲ از طریق یک آگهی در روزنامهٔ محلی The Recycler که موضوعش درخواست همکاری یک گروه تازهکار با یک لیدگیتاریست بود، به جیمز هتفیلد و لارس اولریک در متالیکا پیوست. همکاری ماستین با متالیکا کمتر از دو سال دوام آورد و اعضای گروه، به خاطر اعتیادش به الکل و مواد مخدر و برخی اختلافهای پیشآمده بین او و هتفیلد و اولریک، عذرش را خواستند. آنها در نهایت یک روز صبح برای ماستین بلیط اتوبوس گرفتند و او را راهی کالیفرنیا کردند.
در سال ۱۹۸۳ او با دیوید الفسن نوازنده گیتار بیس آشنا شد. آشنایی آنها به شکلگیری مگادث انجامید که بعدها به عنوان یکی از گروههای پیشرو سبک ترش متال شناخته شد و در این عرصه از متالیکا هم پیشی گرفت.
ماستین در سال ۱۹۹۱ با پاملا کَسلبری ازدواج کرد که حاصل آن تا به امروز یک فرزند پسر به نام جاستیس دیوید و یک دختر به نام الکترا نیکول بوده است.
تجهیزات موسیقی
ماستین در ابتدا(زمانی که در گروه پَنیک عضو بود) از گیتارهای بیسی ریچ استفاده میکرد. بعدها او به استفاده از گیتارهای جکسون، ایاسپی و دین(سری اختصاصی خودش با نام Dean VMNT) روی آورد. در سال ۲۰۰۵ کمپانی ایاسپی، گیتارهای سری Axxion را به عنوان سری اختصاصی دیو ماستین و به مناسبت بیست سالگی مگادث روانهٔ بازار کرد.
جوایز و افتخارها
نشریهٔ بریتانیایی متال همر در مراسم سالیانهٔ «جوایز خدایان طلایی» سال ۲۰۰۷ عنوان «پروردگار ریف» را به دیو ماستین داد.
ویکی پدیا